t. +31 (0)162 69 21 48

privacy

die behandelen we met respect

privacy


Lees rustig deze privacyverklaring door. Heb je hier vragen over of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact op.

 

Binnen deze praktijk hechten we groot belang aan de privacy van alle cliënten en gebruikers van onze website. We dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie die je verschaft vertrouwelijk wordt behandeld.

 

Om je privacy zo goed mogelijk te waarborgen, hanteren we binnen onze praktijk een aantal waarden.

  • Informeren: We willen je zo goed mogelijk informeren hoe en waarvoor we persoonsgegevens verwerken. Dit gebeurt zowel mondeling als via deze privacyverklaring.
  • Verzameling gegevens beperken: Er wordt nauw op gelet om de informatieverzameling zoveel mogelijk te beperken en alleen datgene wat echt nodig is.
  • Gegevens blijven 'achter slot en grendel': De gegevens worden niet gedeeld en ook niet ingezet voor marketingdoeleinden
  • Beveiligen: We nemen passende beveiligingsmaatregelen om je persoonsgegevens te beschermen.
  • Openheid: Je kunt altijd je dossier inzien, corrigeren en/of laten verwijderen. Of een kopie ontvangen.

In deze privacyverklaring kun je lezen hoe we binnen onze praktijk je recht op privacy beschermt en gerespecteerd wordt.

 

Algemeen

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de wet die bescherming biedt aan privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft iedere organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO), Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg en Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz). Dit privacyreglement is bedoeld om je te informeren over je rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.


 

gebruik van persoonsgegevens

Door het gebruiken van onze website en de daarop beschikbare diensten laat je bepaalde gegevens achter. Dat kunnen persoonsgegevens zijn.  We bewaren en gebruiken uitsluitend de persoonsgegevens die rechtstreeks door je worden opgegeven of waarvan bij opgave duidelijk is dat die aan ons worden verstrekt om te verwerken.

 

De volgende gegevens worden verzameld:

  • NAW gegevens
  • Geslacht
  • E-mailadres*
  • Telefoonnummer
  • Gegevens betreffende je gezondheid
  • De naam van je zorgverzekeraar
  • De naam van je andere zorgverleners
  • Tijdstip van je afspraak
  • Betaling gegevens
  • IP-adres (bij het versturen van een webformulier)

 

*Bij het elektronisch beantwoorden van privacygevoelige informatie en / of het digitaal versturen van de factuur wordt gebruik gemaakt van het mailprogramma ZorgMail. 

 

waar worden de gegevens voor gebruikt?

Binnen onze praktijk zijn de complementaire zorgprofessionals volgens de AVG de verantwoordelijke(n) voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. De cliëntgegevens worden op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt en alleen gebruikt voor de doeleinden waarvoor ze zijn of worden verzameld. Gegevens kunnen worden verzameld tijdens consulten, behandelingen of anderszins. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoen we als volgt: 

 

  • Het gebruik van je gegevens worden gebruikt voor de volgende doelen:
  • Voor het bijhouden van je dossier.
  • Voor het inplannen van een afspraak.
  • Voor het bijhouden van de door jou aangegeven voorkeuren.
  • Voor het leveren van hoofdlijnen van het consult en het (elektronisch) beantwoorden van je vragen via ZorgMail.
  • Voor het opstellen van een factuur.
  • Voor de bewaking van de eigen kwaliteit.
  • Voor wetenschappelijk onderzoek, mits anoniem.
  • Het uitvoeren van overige door je gevraagde diensten.
  • Je informeren welke persoonsgegevens van je verwerkt worden. Dit kan gebeuren door de zorgprofessional maar ook via een folder en uiteraard ook via deze website.
  • Iedereen die binnen onze praktijk werkzaam is, is verplicht om vertrouwelijk om te gaan met je persoonsgegevens. Alleen de zorgprofessionals hebben toegang tot je elektronisch cliëntendossier. 
  • Gegevens worden alleen verwerkt indien aan een van onderstaande voorwaarden is voldaan:
  • Als je toestemming hiervoor hebt gegeven (mondeling of schriftelijk.
  • Het noodzakelijk is voor het verlenen van goede complementaire zorg discipline energetische therapie.
  • Het noodzakelijk is om wettelijke verplichting na te komen.

 

(bewaartermijn) dossier

Voor (zorg)dossier is de bewaartermijn in principe 20 jaar** (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is. Dit is ter beoordeling van de zorgprofessional.

 

Je hebt het recht:

  • om te weten of en welke persoonsgegevens van je verwerkt worden.
  • op inzage die je wordt geboden via toegang tot je eigen elektronisch cliëntendossier. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van James Software B.V. waarmee je privacy wordt gewaarborgd volgens de wet- en regelgeving. 
  • op een afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad). Een eerste schriftelijk afschrift is kosteloos. Wil je meer schriftelijke afschriften ontvangen? Dan wordt een vergoeding van € 0,05 per pagina in rekening gebracht. Om je privacy goed te waarborgen, heeft het de voorkeur dat een schriftelijk afschrift persoonlijk wordt opgehaald. Wil je deze liever via de post ontvangen? Dan worden de kosten voor het aangetekend versturen in rekening gebracht. 
  • op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
  • om (gedeeltelijke) vernietiging van je medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard horen te blijven.
  • op het toevoegen van een eigen verklaring aan je dossier.
  • om je in bepaalde gevallen tegen de verwerking van je gegevens te verzetten.

 

Omstandigheden waaronder nabestaanden wettelijk recht hebben op inzage in het dossier: 

  • wanneer de cliënt bij leven hiervoor toestemming heeft gegeven;
  • wanneer op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) een mededeling van een incident is ontvangen;
  • ‘voor eenieder’ op grond van een zwaarwegend belang;
  • voor de ouders en voogd van een overleden kind < 16 geldt een bijzondere regeling voor inzage.


Als je gebruik wilt maken van je rechten, dan kun je dit mondeling of middels een aanvraagformulier kenbaar maken onze praktijk. Je belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, je curator of mentor).

 

** Bij kinderen is een uitzondering: op het moment dat tijdens het laatste consult het kind/jongere jonger is onder de 16 jaar, dan gaat de bewaartijd van 20 jaar in op het moment dat deze 16 is geworden.


telefonisch contact

Om de privacy te waarborgen wordt tijdens een consult geen telefoon opgenomen. Heb je een spoedgeval en bel je het mobiel nummer? Dan laat de zorgprofessional gelijk weten of het op dat moment mogelijk is om privacygevoelige informatie te bespreken. Verder is ook het display van het mobiel afgeschermd, zodat je telefoonnummer, bericht, etc. niet zichtbaar is voor derden.


informatie op flip-over | hoofdlijnen consult

Tijdens een consult is het mogelijk dat een flip-over gebruikt om het een en ander te verduidelijken. De informatie wordt ook geplaatst in je dossier. Om je privacy te waarborgen wordt uiteraard het papier vernietigd door een papierversnipperaar. Het is ook mogelijk om het papier mee te nemen. Dan informeren we of we een foto mogen maken, voor het plaatsen in je dossier. Na het verwerken van de gegevens wordt de foto gelijk verwijderd verwijdert van de telefoon. 

 

verstrekking van je persoonsgegevens aan derden

Bianca Schmaal heeft de verplichting vertrouwelijk met je persoonsgegevens om te gaan. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgprofessional doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd wordt voor een ernstig gevaar voor je gezondheid of die van een derde.


uitwisseling gegevens

We wisselen in principe geen directe gegevens uit met (huis)arts / (mede)behandelaar(s). Dit vindt alleen op jouw verzoek plaats. Dit wordt gedaan door een overdrachtsinformatie-brief. Deze wordt persoonlijk aan jou overhandigd en is terug te vinden in je eigen dossier. Indien gewenst is het ook mogelijk dat deze via ZorgMail wordt verstrekt aan (huis)arts / (mede)behandelaar(s). 


Beveiliging online

We nemen beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Statistieken worden op de website bijgehouden, dit gebeurt te allen tijde geheel geanonimiseerd. Bij het versturen van een webformulier word je IP-adres vermeld. 


Daar waar gebruik wordt gemaakt van (online) software-pakketten die worden ingezet voor cliënten, wordt alleen gebruik gemaakt van leveranciers die voldoen aan de informatiebeveiliging die vanuit wet- en regelgeving gesteld worden voor communicatie binnen de zorg. Denk hierbij aan ISO 9001, ISO 27001, ISO 27799, NEN 7510, NEN 7512, NEN 7513, NTA 7516 en AVG.


Camerabewaking

Om de eigendommen en veiligheid van cliënten en medewerkers te beschermen, wordt gebruik gemaakt van zichtbaar cameratoezicht. Cameratoezicht wordt gehouden aan de buitenzijde van de praktijkruimte: op de ingang en raamzijde van de praktijk. Binnen in de ruimtes is geen cameratoezicht. Met behulp van een symbool in de buurt van de camera wordt gewezen op de aanwezigheid van toezicht camera’s. 


Hieronder vind je informatie over wordt gedaan met de opnames, hoe lang deze worden bewaard, welke rechten je hebt en hoe je deze kunt uitoefenen. 


gebruik en uitwisseling van camera gegevens 

In geval incidenten of een vermoeden van strafbare feiten waarvan wij of een cliënt aangifte wil doen bij de politie, kunnen de videobeelden worden gebruikt ter identificatie van betrokkenen. De beelden kunnen daartoe ter beschikking worden gesteld aan politie ter ondersteuning van een aangifte van een strafbaar feit. De camerabeelden zullen niet met andere derden worden gedeeld, tenzij daar een (wettelijke) verplichting toe bestaat.


We passen geen gezichtsherkenning of andere methodieken toe waarmee personen op elektronische wijze te identificeren zijn. Ook worden er geen geluidsopnamen gemaakt.


beveiliging en opslag van persoonsgegevens

De camerabeelden worden binnen Nederland opgeslagen. De beveiliging van de videobeelden gebeurt in lijn met de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen. De toegang tot de beelden is strikt gereguleerd. De videobeelden worden maximaal gedurende vier weken bewaard, of in het geval van een incident, zolang tot het incident is afgehandeld. 



Electronisch Cliënten Dossier (ECD) | Electronisch Patiënten Dossier (EPD)

Om de veiligheid van cliënten te beschermen, maken we gebruik van een ECD. De ECD voldoet aan de wet- en regelgeving die gelden voor binnen de zorg en op het gebruik van een Elektronisch Cliënten Dossier. 


Gebruik en uitwisseling gegevens 

Uitwisseling van gegevens gebeurt alleen op jouw verzoek naar (huis)arts / (mede)behandelaar(s). Gegevens vanuit ECD worden beveiligd verstuurd via ZorgMail. 


Beveiliging en opslag van persoonsgegevens

De gegevens worden binnen Nederland opgeslagen. De beveiliging van het ECD gebeurt in lijn met de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen. De toegang tot ECD is strikt gereguleerd. 


PREM

De PREM (Patient Reported Experience Measures) is een landelijk afgestemde meetmethode om patiënt-/cliëntervaringen te meten. Een PREM is een (korte) vragenlijst die cliënten invullen waarin wordt gevraagd hoe cliënten hun zorg (hebben) ervaren.


Bij het uitvoeren van het onderzoek naar de kwaliteit van onze praktijk, hechten we veel waarde aan de bescherming van je privacy. We zullen zich bij de verwerking van persoonsgegevens te allen tijde laten leiden door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere toepasselijke relevante wet- en regelgeving.


De persoonsgegevens voor het uitvoeren van een PREM is voor het uitvoeren van onderzoek naar de ervaren kwaliteit van de complementaire zorg om te leren en ontwikkelen, op basis van een wettelijke verplichting; en het informeren van (toekomstige) cliënten over de verleende zorg op onze website waarbij gebruik wordt gemaakt van het presenteren van diagrammen.


onderzoek naar de kwaliteit 

Op basis van artikel 2 van de Wkkgz zijn zorgaanbieders verplicht goede zorg aan te bieden. Dat betekent onder andere dat de zorgaanbieder hoort te handelen in overeenstemming met de kwaliteitsstandaard ‘kwaliteitskader complementaire zorgprofessional’ en de kwaliteit van de zorg hoort te meten. In het meetinstrument ‘PREM complementaire zorg’ is bepaald hoe die kwaliteit gemeten hoort te worden. We verzamelen daarom via de PREM je ervaring met de geleverde zorg, waaronder je persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens worden gebruikt voor statistische doeleinden om inzicht verkrijgen in ervaringen van de kwaliteit van de complementaire zorg en het leren en ontwikkelen daarvan.

We zijn ook op grond van artikel 66d Zvw wettelijk verplicht (statistische) informatie over de kwaliteit van de complementaire zorg aan te leveren aan het Zorginstituut Nederland.


De grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens door onze praktijk is daarom gelegen in artikel 6, eerste lid, onder c van de AVG en daar waar het bijzondere persoonsgegevens betreft is de uitzondering in artikel 9, tweede lid, onder i van de AVG van toepassing.


De statistische gegevens worden verder gebruikt voor:

  • bieden van inzicht ten behoeve van voorlichting aan verzekerde.
  • het door ontwikkelen van het kwaliteitskader complementaire en de evaluatie van de PREM.


persoonsgegevens

We verwerken uitsluitend persoonsgegevens die relevant zijn voor de voor de bovengenoemde doeleinden. Dit betreft alleen de persoonsgegevens die je invult in de PREM vragenlijst.


verstrekking van je persoonsgegevens

Je persoonsgegevens kunnen aan de volgende partijen worden verstrekt.

  • Voor het uitvoeren van het onderzoek, schakelen we een verwerker in. In dit geval is dat QDNA.
  • Om je privacy zo goed mogelijk te borgen wordt het statistisch onderzoek naar de kwaliteit van de complementaire zorg uitgevoerd door een Trusted Third Party, QDNA, als verwerker van onze praktijk. QDNA ontvangt van ons gepseudonimiseerde gegevens, die QDNA op diens beurt verwerkt tot statistische gegevens. We krijgen vervolgens toegang tot een portal om de statistieken omtrent de kwaliteit van de complementaire zorg van Bianca Schmaal. QDNA zorgt er ook voor dat de statistische gegevens worden aangeleverd bij het Zorginstituut Nederland. Alleen statistische gegevens die niet herleidbaar zijn tot een individu worden door QDNA gedeeld met derden.


bewaartermijn

Zodra QDNA de gegevens heeft verwerkt tot statistische gegevens, verwijdert QDNA het pseudoniem waaronder de data aan QDNA is geleverd. De resterende ruwe data bewaart QDNA maximaal 5 jaar na ontvangst.


rechten

Je hebt, als betrokkene, verschillende rechten op basis van de AVG. Je rechten worden hieronder benoemd en kun je uitoefenen door contact op te nemen met met onze contactpersoon die verantwoordelijk is voor de AVG. De contactgegevens vind je helemaal onderaan van deze privacyverklaring. 


  • Je hebt recht op inzage in je persoonsgegevens.
  • Je hebt het recht op rectificatie en aanvulling. Dit betekent dat je kan verzoeken onjuiste persoonsgegevens te laten wijzigen of aan te vullen, zodat we alleen actuele en juiste persoonsgegevens verwerkt.
  • Je hebt het recht om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken.
  • Het recht van bezwaar kun je uitoefenen indien een verwerking gebaseerd is op de grondslag ‘het gerechtvaardigd belang’ of ‘de uitoefening van een taak van algemeen belang of een taak in het kader van openbaar gezag’.
  • Voor zover we persoonsgegevens verwerken gebaseerd op toestemming of om uitvoering te geven aan een overeenkomst die we hebben met jou, heb je het recht op dataportabiliteit. Dit houdt in dat je het recht heeft om die persoonsgegevens in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm te ontvangen en/of door te laten geven aan een derde.
  • Wanneer je toestemming hebt gegeven voor de verwerking van persoonsgegevens, heb je tevens het recht om je toestemming in te trekken.


Waarnemingsovereenkomst

Onze praktijk heeft een waarnemingsovereenkomst met Star-light natuurgeneeskunde. De waarnemingsovereenkomst geldt bij vakantie, (langdurige) afwezigheid door ziekte of door overlijden van de zorgprofessional(s) werkzaam binnen de praktijk Bianca Schmaal. Zo wordt de continuïteit van de aangeboden zorg geborgd. 

 

Websites van derden

Deze privacyverklaring is niet van toepassing op websites van derden die door middel van links met deze website zijn verbonden. We kunnen niet garanderen dat deze derden op een betrouwbare of veilige manier met je persoonsgegevens omgaan. Aangeraden wordt om voordat je gebruik maakt van deze websites eerst de privacyverklaring van deze websites leest.

 

Wijzigingen in deze privacyverklaring

Onze praktijk behoudt het recht om wijzigingen aan te brengen in deze verklaring. Het verdient aanbeveling om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat je van deze wijzigingen op de hoogte bent.

 

Vraag of klacht

Heb je een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie gegevens gedeeld zijn of over de omgang met je dossier? Dan gaat Bianca hierover graag met je in gesprek, zij is onze AVG verantwoordelijke.

 

Contactgegevens

Bianca Schmaal

t. +31 (0)162 69 21 48

e. bianca@biancaschmaal.nl


Transparant

Transparant werken is een vanzelfsprekendheid. Het is voor Bianca een principekwestie om opgedane ervaring en kennis te delen. 

Kwaliteit

Halve maatregelen zijn geen optie. Alles wordt zo grondig mogelijk gedaan, van begin tot eind. Reflecteren, eerlijkheid en openheid zorgen dat Bianca zich nergens gemakkelijk vanaf maakt. 

Samenwerken

Transparant, samenwerken, informeren en doorverwijzen. 
Dat is mijn motto en mijn ervaring. 
Het vertrekpunt: samen doen we alles eraan om jou die ondersteuning te bieden die jou verder helpt. 
Share by: