t. +31 (0)162 69 21 48

(on)tevreden?!

laat het ons weten

(on)tevreden?!


Zorg is mensenwerk. Daarbij gaat het vaak goed, helaas gaat het ook weleens wat mis. Ben je (on)tevreden? Laat het ons dan weten!

 

Ben je ontevreden? Dan stellen we het op prijs als je dit met ons bespreekt. Wanneer we op de hoogte zijn van je onvrede, kunnen we samen nagaan hoe we dit kunnen oplossen.

 

Is dit lastig voor je of kom je er met ons niet uit, dan kun je je klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met je naar een oplossing van je klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. Je kunt een klacht indienen bij beroepsorganisatie  LVNT. Op de website van LVNT wordt een Word-bestand beschikbaar gesteld. Heb je geen Word en/of wil je het liever online invullen, gebruik dan het online pdf-formulier die via deze praktijk beschikbaar wordt gesteld. Na het invullen van het formulier wordt bij het aanklikken van de knop versturen de pdf verstuurd naar info@lvnt.nl.

 

Kom je er met mij en de bemiddeling door de klachtenfunctionaris er niet uit? Dan kun je een uitspraak over je klacht vragen bij S.C.A.G. Je klachtenfunctionaris kan hierbij je verder helpen. Het oordeel van de klachteninstantie is bindend. Ben je het niet eens met de gang van zaken en wil je verder? Dan kun je contact opnemen met de geschilleninstantie De Geschillencommissie Zorg. Meer informatie vindt je op de verschillende websites en uiteraard in de klachtenbrochure die je meekrijgt tijdens je eerste bezoek aan de praktijk.

 

Wil je informatie of een advies bij een vraag of klacht?

Ga dan naar het Landelijk Meldpunt Zorg. Het Landelijk Meldpunt Zorg is onderdeel van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Die geven informatie en advies indien je een vraag of klacht hebt over de kwaliteit van zorg. Die lossen geen klachten op, maar helpen je wel verder. Die informeren je over de mogelijkheden om je klacht op te lossen, beantwoorden je vragen en helpen je met praktische tips. Je vindt hier ook meer informatie over de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).


Twee soorten tuchtrecht binnen de gezondheidszorg

n Nederland bestaan er twee verschillende vormen van tuchtrecht die betrekking hebben op de gezondheidszorg: het tuchtrecht voor de individuele gezondheidszorg (IGZ) en het verenigingstuchtrecht. In het algemeen zijn beide vormen van tuchtrecht gericht op het waarborgen van de kwaliteit en integriteit van de gezondheidszorg, zij het met verschillende focus en toepassingsgebieden.


Complementaire zorgprofessionals kunnen alleen vallen onder verenigingstuchtrecht die ook is opgericht (TCZ) doordat een zorgverzekeraar als voorwaarde had dat complementaire zorgprofessionals onderworpen hoorden te zijn aan "tuchtrecht" om voor vergoeding van consulten in aanmerking te kunnen komen. Wat dus eigenlijk verenigingstuchtrecht betekent. Deze voorwaarde is sinds 1 januari 2024 komen te vervallen.


Door het woord tuchtrecht te noemen binnen de complementaire gezondheidszorg leidt dat tot misverstanden en verwarring, omdat het lijkt alsof complementaire zorgprofessionals vallen onder het tuchtrecht terwijl deze vallen onder het verenigingstuchtrecht. 


We lichten het hieronder toe door het benoemen van de belangrijkste verschillen. 

Jurisdictie en bevoegdheid:

  • Tuchtrecht voor de individuele gezondheidszorg (IGZ): Dit wordt geregeld door de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG). Het IGZ is van toepassing op individuele zorgverleners die onder de Wet BIG vallen, zoals artsen, tandartsen, verpleegkundigen en paramedici. De tuchtrechter binnen het IGZ behandelt klachten over de professionele gedragingen van deze zorgverleners.
  • Verenigingstuchtrecht: Dit wordt geregeld door de statuten en reglementen van beroepsverenigingen of koepelorganisaties in de gezondheidszorg. Het verenigingstuchtrecht is van toepassing op leden van deze verenigingen en heeft betrekking op gedragingen die in strijd zijn met de beroepscodes of ethische normen van de vereniging.


Aard van de klachten:

  • Tuchtrecht IGZ: Klachten die worden behandeld binnen het IGZ hebben betrekking op professioneel gedrag en medische handelingen van individuele zorgverleners. Dit kan bijvoorbeeld gaan over medische fouten, nalatigheid, onjuiste diagnoses of grensoverschrijdend gedrag.
  • Verenigingstuchtrecht: Klachten die worden behandeld binnen het verenigingstuchtrecht kunnen breder van aard zijn en kunnen ook betrekking hebben op zaken zoals schending van vertrouwelijkheid, belangenverstrengeling, of onethisch gedrag dat niet direct verband houdt met medische handelingen.


Procedures en sancties:

  • Tuchtrecht voor de individuele gezondheidszorg (IGZ): De procedure binnen het IGZ is wettelijk vastgelegd en omvat onder andere de mogelijkheid tot het indienen van een klacht bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Sancties die kunnen worden opgelegd variëren van waarschuwingen en berispingen tot schorsing of doorhaling van de registratie in het BIG-register.
  • Verenigingstuchtrecht: De procedures en sancties binnen het verenigingstuchtrecht kunnen verschillen per beroepsvereniging, maar ze zijn over het algemeen meer informeel en flexibel. Sancties kunnen onder andere bestaan uit waarschuwingen, boetes, schorsingen of royement als lid van de vereniging. Hierbij is het van belang om te weten dat als een complementaire zorgprofessionals wordt geschorst of geroyeerd als lid bij een vereniging deze bij een andere vereniging kan aansluiten. De complementair zorgprofessional kan zijn beroep blijven uitoefenen omdat er geen wettelijke kaders zijn.

 

Heb je een klacht over een complementair zorgprofessional?
Dan is ons advies je klacht in te dienen bij de onafhankelijke klachteninstantie waar de complementair zorgprofessional bij is aangesloten. Hierbij willen we wel opmerken dat het mede afhangt wat de inhoudt van je klacht is en dat je dus ook andere mogelijkheden hebt om ergens anders je klacht in te dienen: geschillencommissie, Nederlandse Zorg Autoriteit (Nza), Landelijk Meldpunt Zorg, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, de rechter, politie. 

Klachtenfolder

download de klachtenfolder

contact

Ik ga akkoord met de privacyverklaring.

Transparant

Transparant werken is een vanzelfsprekendheid. Het is voor Bianca een principekwestie om opgedane ervaring en kennis te delen. 

Kwaliteit

Halve maatregelen zijn geen optie. Alles wordt zo grondig mogelijk gedaan, van begin tot eind. Reflecteren, eerlijkheid en openheid zorgen dat Bianca zich nergens gemakkelijk vanaf maakt. 

Samenwerken

Transparant, samenwerken, informeren en doorverwijzen. 

Dat is ons motto en ervaring. 

Het vertrekpunt: samen doen we alles eraan om jou die ondersteuning te bieden die jou verder helpt. 

Share by: